dimanche 11 novembre 2012

War / Photography

  Cimetière allemand, Vermandovillers, Somme, Picardie, France, 2006

War/photography: Images of Armed Conflict and Its Aftermath

Une exposition exceptionnelle de photographies au Museum of Fine Arts à Houston, Texas,  dont les 3 commissaires sont Anne Wilkes-Tucker, Natalie Zelt et Will Michels. Toutes les grandes images, les images iconiques des conflits y sont. De Robert Capa à James Nachtwey, Don McCullin à Susan Meiselas, De Margaret Bourke-White à Gary Knight, les images de la guerre du Vietnam qui ont changé le cours de l'histoire jusqu'aux images des soldats anonymes de la Première Guerre Mondiale, de la guerre de Crimée jusqu'en Palestine. 12 salles. 29 thèmes. Dans chaque salle les images se déploient de l'historique au contemporain. Chaque mur est soigneusement séquencé et organisé. Rarement voit-on un tel travail de détails pour mettre autant d'images ensemble. Un catalogue de 600 pages a été édité. Chaque photographe présent l'a signé. C'est un réel privilège que de participer à cette exposition qui marquera un moment important dans l'histoire de la photographie. Une seule de mes images dans l'exposition (Cimetière allemand, Vermandovillers, Somme, Picardie, France, 2006), comme nombre de mes collègues, mais une image qui compte lorsque l'on sait que les 3 conservateurs ont consulté 1,5 million d'images pour monter cette exposition qui en contient quelques centaines. Et bien que l'exposition circulera ailleurs aux États-Unis, il est évident que nulle part ailleurs aurons-nous un meilleur endroit pour la contempler dans son intégralité.



Signed catalogues
Les catalogues signés




On view now at The Museum of Fine Arts, Houston is an exceptional exhibition,  War / photography: Images of Armed Conflict and Its Aftermath curated by Anne Wilkes Tucker, Will Michels, and Natalie Zelt. Every iconic war photograph is there, all the great ones: from Robert Capa to James Nachtwey; from Don McCullin to Susan Meiselas; from Margaret Bourke-White to Gary Knight; the images from Vietnam that changed the course of the war; photographs by anonymous soldiers of World War I; views from Crimean war to the conflict in Iraq. Twenty-nine themes are identified, and the exhibition fills twelve galleries in the museum. Every wall of every room is precisely edited and sequenced; form and content meet gracefully in images that reach from the historical to the present day. Rarely do we see so much care, such attention to detail put into hanging an exhibition, especially one with such a vast number of objects. A 600-page catalogue has been published, and every photographer present at the opening signed copies.


For me, it is a great privilege to be part of such an exhibition, one that will undoubtedly become a landmark in photographic history. As is the case with a number of my fellow-photographers, only one of my images is included in the exhibition. Nonetheless, it is one of the several hundred of photographs selected by the curators from the nearly 1.5 million images they considered.

The exhibition will tour to other venues across the United States (Los Angeles, New York, Washington D.C.) but it is unlikely that such a rigorous and satisfying presentation will be repeated. Houston is the place to see it in its entirety and as it was conceived by the curators.


 

 

Heidi Bradner signing catalogues






James Nachtway

La photographie de Louie Palu et un vétéran
A Marine veteran and Louie Palu's photograph